Les empreses han d’entendre el gran potencial competitiu que significa la correcta gestió del Facility Management, que aporta una visió estratègica a llarg termini

Avui tenim el plaer d’entrevistar al Sr. Pablo Trastoy, Head of Facility Management de l’empresa Healthcare Activos, amb qui volem compartir la seva visió respecte al mercat del Facility Management a Catalunya i les seves perspectives.

 

Abans de tot, voldríem que es presentés i ens expliqués una mica a què es dedica la seva empresa ...

Healthcare Activos compta actualment amb 54 actius immobiliaris (450.000 m²) del sector sanitari i d’atenció a la dependència (residències de la tercera edat, hospitals i clíniques) i n’està construint 11 més. Quasi el 80% són a Espanya i la resta d'actius a Portugal i Bèlgica, amb una inversió de 1.000 M€.

El nostre pla és continuar l’expansió sobretot a la resta d’Europa (Alemanya, França, Irlanda i Itàlia, a part de Portugal i Bèlgica), fins a triplicar en els propers 5-8 anys els actius que tenim.

L'increment del parc d'actius el fem mitjançant l’adquisició (amb una selecció exhaustiva dels actius i operadors) o nova construcció (segons estàndards i qualitats definides per nosaltres) que seran (o són) gestionats pels operadors més reconeguts a Europa dins el sector Healthcare.

Els contractes de lloguer són tots de llarg termini (20-30 anys tipus NNN) de manera que la selecció dels operadors que seran els nostres llogaters es també crítica.

Des del Departament de Facilities Management ens ocupem de monitoritzar el correcte manteniment dels nostres edificis, a través de Technical Due Diligence anuals que ens permeten detectar i fer seguiment de deficiències; la monitorització permanent de la documentació tècnica i legal; i fent estudis d’oportunitats de millora i inversions per revaloritzar aquests actius. Busquem l’excel·lència en els aspectes mediambientals, en l’eficiència energètica dels edificis i en relació a la seguretat a les persones. Amb aquests objectius hem desenvolupat el nostre propi SW a mida per gestionar la Monitorització del Manteniment i Conservació dels nostres actius.

 

Perfecte, i com veu l’estat actual del sector de Facility Management a Catalunya?

Cada cop més, les empreses que tenen edificis s’estan adonant de la complexitat de la seva gestió amb la introducció de noves tecnologies, noves normatives, requisits de reducció de carboni, necessitat de reduir el cost energètic, millora de la seguretat de les persones, major exigència de qualitat i confort dels usuaris, riscs d’averies que impacten a la producció, gestió d’emergències, gestió d’espais ...

En fi, és necessari que, des dels referents amb influència en el sector FM (com ara l’ACFM), s’aconsegueixi transmetre als responsables de les corporacions amb edificis i actius immobiliaris que tots aquests aspectes (tècnics, legals, econòmics i estratègics) requereixen de lideratge, amb la figura del Facility Manager, i que no convé delegar-los de manera fraccionada a diferents departaments interns i/o mitjançant l’outsourcing, perquè després es perd la perspectiva global i la capacitat de definir i executar plans estratègics a mig o llarg termini, que són els que permeten realment avançar en una millor gestió.

 

Quina creu que serà l’evolució en els pròxims anys del mercat del Facility Management a Catalunya?

Si bé la nova construcció és sensible a noves crisis i el creixement urbanístic està totalment regulat per l’administració, tots els edificis construïts de Catalunya requereixen de manteniment i han de complir amb les noves exigències normatives cada cop més estrictes. A part, la crisi energètica, la situació hídrica o els objectius mediambientals a nivell europeu signifiquen grans reptes que implicaran necessàriament als Facility Managers. En aquest sentit, no hi ha dubte que és una professió en creixement arreu del món i que a Cataluña també s’ha de promoure i potenciar.

Les empreses han d’entendre el gran potencial competitiu que significa la correcta gestió del Facility Management, que aporta una visió estratègica a llarg termini. La nostra empresa ho té molt clar.

 

Com creu que pot ajudar l’Associació Catalana de Facility Management al desenvolupament i consolidació del mercat del Facility Management a Catalunya?

L’ACFM destaca principalment como a clúster empresarial, que posa en relació empreses de Real State, enginyeries especialitzades, empreses de serveis i professionals. Realitza també una gran tasca de divulgació posant en marxa iniciatives interessants, formacions, webinars, grups de treballs, ...

Els serveis en el context FM (enginyeries, consultores, mantenidores, instal·ladores) i proveïdores de solucions tècniques (HW & SW) són els engranatges i el combustible del Facility Management, però els motors que realment fan moure tota la maquinària són els propis Facility Managers, que gestionen aquests recursos i, per les converses que he tingut amb altres col·legues, notem que, socialment i fins i tot dins de grans corporacions, encara no es coneix bé el potencial d’influència en els objectius de les empreses que tenen els Facility Managers i, en pocs casos, se’ls hi valora.

És per això que crec que els professionals responsables del Facility Management agrairien que l'ACFM s’esforcés en comunicar i informar a les empreses sobre la figura del FM, i en facilitar també el contacte amb altres Facility Managers per compartir experiències.

En definitiva, seria interessant posar el focus sobre els veritables protagonistes del FM a Catalunya, que són els propis Facility Managers, que ja estan empenyent i demostrant el potencial d'aquesta figura a diferents corporacions.

 

Vol afegir alguna cosa més?

Des de Healthcare Activos ens hem associat a l’ACFM per compartir experiències, estar informats de les noves tendències del sector del Facility Management i per posar-nos en contacte amb d’altres professionals, Facility Managers i empreses del sector, en un afany de millora continua d'una empresa que representa el sector del Healthcare a Europa.

Fem servir cookies

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment).

Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.